خبر از https://www.news.ir

سردی زمستان و ساعتهای کمتر تابیدن نور خورشید می تواند عامل اصلی احساسات ناخوشایند و افسردگی زمستان باشند . طبق تحقیقی که در این زمینه شده ۲۰-۳۵ درصد افراد در زمستان و در طول ماههای سرد سال احساس افسردگی می کنند .اما چند عادت جدید می تواند به شما کمک کند تا بر افسردگی فصلی خود غلبه کنید .

🔸 رفتن به سونا

رفتن به سونا و حرارت آن می تواند سردی زمستان را برایتان خوشایند تر کند هر جلسه ۱۵ دقیقه ای سونا می تواند در کاهش افسردگی شما  موثر باشد .عرق کردن می تواند به آزادسازی سموم ،بهبود جریان خون و تقویت ایمنی بدن کمک کند . پس سعی کنید از فواید بی نظیر آن استفاده کنید .فقط سعی کنید آرام باشید و نفس عمیق بکشید .

🔸 طب سوزنی

روش دیگر اما فوق العاده موثر و آرام بخش در فصل زمستان طب سوزنی است که می تواند بر سطح سروتونین و دوپامین مغز شما تاثیر گذار باشد . روشی که به شما برای داشتن انرژی بیشتر و تقویت روحیه کمک خواهد کرد.


>>>حتما بخوانید: تاثیر موسیقی در درمان افسردگی و استرس


🔸 رژیم غذایی خود را تغییر دهید

بدن انسان هوشمند است و برای تنظیم خودش با هوای سرد زمستان به غذاهای گرم و سوپها تمایل بیشتری نشان می دهد . دارچین گیاهی با طبیعت گرم و مملو از آنتی اکسیدان که بیشتر از سایر ادویه ها و گیاهان به تقویت سوخت و ساز بدن کمک می کند . همچنین موز و فلفل قرمز از دیگر خوراکیهای مفید زمستانی اند .

پوست شما هم به خاطر شرایط خاص زمستان و کمتر شدن نور خورشید نیاز به مواد مغذی و ویتامین دی دارد ماهی سالمون دودی بهترین منبع اسید های چرب مورد نیاز بدن در زمستان است و همچنین قزل آلا ی دودی با دارا بودن امگا ۳ و امگا ۶ نقش اساسی در سلامت پوست ،مغز و چشم دارد.


>>> بیشتر بخوانید: مقابله با افسردگی‌های دوران کرونا


افسردگی زمستان

🔸 آیا لامپ های خورشیدی در بهبود افسردگی فصلی موثرند؟

در زمستان میزان نور خورشید کاهش می یابد اما ما به عنوان انسان برای عملکرد بهتر به اشعه های خاصی از نور خورشید نیاز داریم . میزان نوری که روزانه جذب می کنیم از هضم غذا تا تنظیم هورمون و کیفیت خواب را تنظیم می کند .برای مقابله با خستگی ، نوسانات خلقی و بی حالی که بسیاری در زمستان تجربه می کنند .

استفاده از لامپ های خورشیدی (سولار) یک راهکار مناسب است . لامپهای خورشیدی انرژی خورشید را توسط پنل هایی که دارند جمع می کنند .که این انرژی کاربردهای مختلفی دارد از جمله نور پردازی و روشنایی ،از دیگر کاربردهای این چراغها رساندن امواج و انرژی خورشیدی به انسان در جاهایی که نور خورشید کم است .اگر شما هم در فصل زمستان دچار افسردگی می شوید استفاده از چراغهای خورشیدی یک ایده عالیست.

بدون نور کافی و عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید نظم خواب شما دچار اختلال می شود .اما لامپ های خورشیدی به تنظیم خواب شما کمک می کنند .لامپ های خورشیدی که به تولید هورمون ها کمک می کنند نقش مهمی هم در تنظیم ملاتونین و سروتونین در بدن دارد . لامپ های خورشیدی هم مانند نور آفتاب باعث تنظیم هورمونها می شود.

لامپهای خورشیدی دارویی بدون هزینه که به سلامت و ایجاد احساس خوب در شما کمک می کنند .

🔸 حتما در زمان مناسب روز نور بگیرید

درست مانند نور طبیعی ،زمان جذب اشعه های مختلف از لامپ خورشیدی بسیار مهم است.دریافت برخی از اشعه ها اولین چیزی است که در صبح می تواند به تنظیم فرایندهای مختلف بدن شما کمک کند. گرفتن نور در صبح باعث افزایش سروتونین مغز شده که افزایش این هورمون در مغز سبب ایجاد یک خلق و خوی خوب در شما می شود.

پیشنهاد می شود هرروز صبح حداکثر سی دقیقه و با فاصله ی چند سانتی متری از صورت خود از این نور ها استفاده کنید. البته قرار گرفتن زیاد در معرض این نور می تواند با ایجاد انرژی بیش از حد در افراد نتیجه عکس داشته باشد.

در هنگام خرید چراغ های خورشیدی دقت داشته باشید که در واقع همه ی لامپ های موجود در بازار درمانی نیستند و نور لازم برای انسان نور UVB  است.

افسردگی زمستان

🔸 بهترین فعالیت زمستانی که به سرعت اضطراب شما را کم می کند!

همه گیری کرونا در سالی که گذشت سبب شد تا افراد بیش از گذشته مضطرب شوند . اکنون ،با شروع فصل زمستان بسیاری از مردم به دنبال راههایی برای کنار آمدن با این احساسات هستند .

اما به جای اینکه به خاطر هوای سرد خود را در خانه محبوس کنید .بهتر است کفش های پیاده روی خود را آماده کنید .راهی ساده  وارزان برای غلبه بر احساسات ناخوشایند و داشتن احساسی بهتر ،به گفته محققان راه رفتن سبب تحریک بخشی از مغز که به آمیگدالا (بادامه)

معروف است  می شود .آمیگدالا مسئول تنظیم احساسات و تصمیم گیری است و از آنجا که این قسمت از مغز تنها می تواند یک کار را همزمان انجام دهد .

بنابراین با فراهم کردن امکان تمرکز می تواند به کاهش افکار ناخوشایند و استرس کمک کند .محققان می گویند وقتی شما پیاده روی می کنید مغز شما دیگر به اضطراب پاسخ نمی دهد ، این خاصیت آمیگدالا به شما کمک می کند تا بهتر و سریعتر اضطرابتان را کنترل کنید تا مغز بتواند استراحت کند .

علاوه بر این از آنجایی که پیاده روی یک ورزش هم محسوب می شود شما می توانید از فواید بسیار آن هم بهره مند شوید . همچنین اضافه کردن یک پیاده روی طولانی در برنامه روزانه به آرامش عضلات کمک می کند .


>>>بیشتر بدانید: بیماری افسردگی تنفسی چیست؟


افسردگی زمستان

🔸 طبیعت بهترین جا برای پیاده روی و مبارزه افسردگی زمستان

اگر فرصت قدم زدن دارید بهتر است  لباسهای گرمتان را آماده کنید و به دل طبیعت بزنید تا فضای آرام بخش طبیعت به آرامش بیشتر مغزتان کمک کند . از آنجا که اضطراب سبب انقباض عضلات می شود راه رفتن در طبیعت می تواند این علائم را کاهش دهد. و اکسی توسین (هورمون عشق) مغز شما را افزایش دهد و با هرقدم به جلو احساس بهتری داشته باشید.

همچنین پیاده روی در طبیعت  توانایی مغز شما را برای کنترل بهتر هیجانات افزایش می دهد. و با بالا بردن قدرت تمرکز شما به آرمش بیشترتان کمک می کند .

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=361300

لینک منبع: چگونه بر افسردگی زمستان غلبه کنیم / بهترین فعالیت زمستانی برای مقابله با افسردگی

https://www.news.ir/361300/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D9%84%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85/

نیوز


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.