خبر از https://www.news.ir

باسکین می گوید: سال ها است که در فرهنگ آمریکا کار روی افزایش اعتماد بنفس توسط والدین و دانش آموزان انجام می شود و منجر به بهبود عملکرد و در کل موفقیت در زندگی می شود.

کتابی در سال ۱۹۶۹ توسط روانشناس ناسانیل برندینگ چاپ شد که در آن بیشترین مشکلات فکری و عاطفی که فرد در زندگی دچار آن می شود، ریشه در کمبود اعتماد بنفس دارد.

اعتماد بنفس نه تنها منجر به بهبود عملکرد شخص می شود بلکه سبب درمان آسیب شناسی نیز خواهد شد.

اعتماد بنفس چیست؟

اعتقادی که شخص درباره ارزش خود دارد. ویژگی است که بوسیله ی عوامل زیادی تحت تاثیر می باشد.
حال چه می شود که فرد اعتماد بنفس بالایی دارد؟
نارسیسیم می گویند اعتماد بنفس بالا ناشی از خود پسندی زیاد است و دید فرد نسبت به توانایی های خود که با تحسین های گاه و بی گاه همراه شده است.

  • اعتماد بنفس پایین و یا بیش از حد هر دو می تواند مخرب باشد و منجر به شکست شود. پس باید سعی کنید تعادل را در هر دو حفظ کنید.
  • اعتماد بنفسی واقعی نه خیلی بالا نه خیلی پایین.
  • معمولا سه جزء اعتماد بنفس را می سازند:
  • اعتماد بنفس برای بقا و توسعه ی نرمال و سالم ضروری است.
  • عتماد بنفس ناخودآگاه از اعتقادات و آگاهی شخص بر می خیزد.
  • اعتماد بنفس در ارتباط با اعتقادات، افکار و رفتار شخص اتفاق می افتد.
  • اعتماد بنفس در تجربیات گذشته و عملکرد آینده ریشه دارد.

بچه هایی با اعتماد بنفس بالا، در مدرسه عملکرد بهتری دارند، و در زندگی آینده نتایج بهتری خواهند داشت و رضایت شغلی بیشتری دارند، و در میانسالی بهتر و راضی تر زندگی می کنند.اعتماد بنفس با خوشحالی ارتباط دارد و هر چه اعتماد بنفس بالاتر، فرد خوشحال تر خواهد بود.


>>>حتما بخوانید: ۱۰ راه مهم افزایش اعتماد به نفس در حرکات و رفتار + پادکست


افزایش اعتماد بنفس

حال چطور اعتماد بنفس خود را افزایش دهیم:

۱. سعی کنید در وضعیت بدنی خوب با اعتماد بنفس بالا بنشینید یا بایستید.

سعی کنید طوری بنشینید یا بایستید که حاکی از اعتماد بنفس بالای شما باشد. این حالت در بالا بردن اعتماد بنفس و آزاد شدن بعضی هورمون ها در بدن شما موثر می باشند.
پاهای تان را روی زمین قرار دهید و بدن خود را آزاد نگه دارید و شانه ها را به عقب بکشید.
این طرز ایستادن پیام هایی را به مغز شما صادر می کند. بله، پیام قدرت.

اینکه شما فردی قدرتمند هستید. پس اگر می خواهید قدرتمند به نظر بایستید صاف و در موضعی از قدرت بایستید و لبخند بزنید. آنگاه خواهید دید مغز شما پیام هایی برای شما صادر خواهند کرد.

۲. حاضر بودن را تمرین کنید

  • ثابت شده است متفکر بودن تاثیر زیادی روی سلامتی روانی و جسمی دارد.
  • از خود و توانایی های خود آگاه باشید. شروع به مشاهده خود و اطراف خود کنید.
  • به جریان تنفس خود توجه کنید. به دم و بازدم خود دقت کنید.
  • به اطراف تان توجه کنید. اجازه دهید چشم های تان همه چیز را ببینند، گوش های تان به خوبی همه چیز را بشنوند. شاید حس بویایی و چشایی نیز به همین اندازه مهم باشد.
  • از این حس های ساده فراتر بروید. حس کنید انرژی و سکوت تان را. حضورتان را حس کنید.

>>>بیشتر بخوانید: اعتماد به نفس خود را بسنجید


افزایش اعتماد بنفس

۳. انرژی خود را افزایش دهید

کمی استرس برای انجام کارها خوب است. سعی کنید کمی هیجان و استرس درون خود برای انجام کارهای خود ذخیره کنید.

۴. به طور منظم ورزش کنید

وقتی ورزش می کنید هورمون هایی در بدن شما ترشح می شود که حس خوشحالی و رضایت به شما دست می دهد. ورزش به صورت منظم نه تنها از لحاظ جسمی شما را بهتر می کند بلکه باعث افزایش اعتماد بنفس شما هم خواهد شد.

۵. تصویر گرایی کنید، اعتماد بنفس را تصور کنید

چشم های تان را ببندید و بدن تان را کاملا رها کنید. و در تصور خود، خود را فردی قدرتمند و نیرومند بدانید. با خود صحبت کنید و تمام خصوصیات و توانایی های مثبت خود را بشمارید.

۶. به خود اجازه ی اشتباه کردن بدهید

از دید بیرونی خود فکر می کنیم هر کسی از ما خلاق تر، زیباتر، هنرمند تر، فعال تر و خوشحال تر است. ” من به اندازه ی آن ها خوب نیستم“. برای غلبه بر این احساس ها، ما باید به سختی روی نقاط ضعف خود کار کنیم و آن ها را بر طرف سازیم.
اجازه بدهید مبتدی باشید، یک غیر حرفه ای، بیاموزید. به خود اعتماد کنید که همیشه کامل بودن ملاک خوبی نیست.


>>>بیشتر بخوانید: خلاقیت شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس است


افزایش اعتماد بنفس

۷. اهداف تان را مشخص کنید 

برای خود هدف مشخص کنید. البته اهداف نباید آنقدر غیر واقعی و غیر قابل دسترسی باشند. اهداف خود را روی کاغذ بنویسید و مسیری برای انجام آن ها مشخص کنید.

۸. با خودتان به خوبی صحبت کنید

با خود به خوبی سخن بگویید. خود را تحسین کنید. با خود با مهربانی و تشویق سخن بگویید. براب هر کاری خود را سرزنش نکنید.

۹. از دیگران کمک بخواهید و به دیگران هم کمک کنید

اکثر ما سعی می کنیم از دیگران به دلیل ترس از رد آن کمک نخواهیم. اما برای افزایش اعتماد بنفس بالا باید در کار های خود از دیگران کمک بگیریم و همچنین به دیگران کمک کنیم. کمک به دیگران حس ارزشمندی به ما خواهد داد و بنابراین موجب بالا رفتن اعتماد بنفس خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=373167

لینک منبع: ۹ روش افزایش اعتماد بنفس چیست؟ / مشکلات فکری و عاطفی در زندگی

https://www.news.ir/373167/%DB%B9-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%86%D9%81%D8%B3-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

نیوز


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.